حسینیه (۲ طبقه + زیرزمین) هر طبقه حدود ۱۷۲ متر

حسینیه (۲ طبقه + زیرزمین) هر طبقه حدود ۱۷۲ متر

اندازه: 508.26K410.08K296.66K

دسته بندی: - - -

قیمت: 270,000ریال

تعداد نمایش:1621 بازدید

ارسال توسط:

تاریخ ارسال:5 ژوئن 2016

به روز رسانی در:18 آوریل 2022

خرید این محصول:

پس از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده می شود.

خرید

حسینیه (۲ طبقه + زیرزمین) هر طبقه حدود ۱۷۲ متر

شامل(سايت پلان، پلان زیرزمین، پلان طبقه همکف، پلان طبقه اول، ۲ نما، ۱ مقطع، دیتیل عایق حرارتی و …) + فایل اتوکد سازه ای

هنر و معماری مسجد
مساجد در ابتدا بسیار ساده و دور از تجمل و تزیینات و در اکثر موارد با سقف حصیری ساخته می شدند. در ایران و با ورود اسلام ساخت مساجد با گنبد رواج یافت و این عنصر معماری بیشتر در معماری ایرانی نمود پیدا کرده ‌است. در ایران و در دوره ساسانی بیشتر آتشکده‌ها به شکل چارطاقی و گنبد دار مدور بودند و بکارگیری همین سبک ادامه یافت تا جاییکه مناره هم بر آن افزوده شد. مساجد معمولاً دارای یک یا دو عدد مناره می‌باشند که مساجد فرقه سنی دارای یک مناره و مساجد فرقه شیعه دارای دو مناره می‌باشد.
مساجد کشورهای شمال آفریقا فاقد گنبد و یک مناره‌ای ساخته می‌شود. مساجد قدیم تر در جهان عرب فاقد مناره هستند.
در تمامی مساجد دوره اسلام، همواره نکاتی رعایت میشد که با اسلام مطابقت داشت برای مثال:. وجود تصاویر، تندیس و مجسمه هایی از انسان و حیوان مجاز نبود. در عوض وجود نباتات و تزئینات هندسی و آیه هایی از قرآن که به عربی خوشنویسی شده اند بسیار رایج بوده است.
از مهم‌ترین عناصر تزئینی مساجد ایرانی کاشی کاری سنتی است.

تفاوت‌ مسجد و مسجد جامع
مسجد مکانی بوده صرفاً برای عبادت اما چون در گذشته‌ استفاده‌های دیگری به جهت قضاوت، نگهداری بیت المال، برپایی اجتماعات بزرگ، تالار شهر یا محاکم اسلامی هم از آن میشد بزودی نماد قدرتمند اسلام شد، از این رو به مکانی بزرگ تر و جامع تر نیاز بود و ساخت مسجد جامع بعلت حفظ این دو جنبه بود.
علی‌رغم تفاوت کارکردی بین مسجد و جامع، از لحاظ طرح تفاوتی بین این دو وجود ندارد. در واقع “مسجد جامع” ابعاد بزرگتر و تزئینات بیشتری دارد.
از دیگر تفاوت ها می‌توان به محراب، منبر یا سکوی وعظ، مقصوره یا محصوره، ناو یا راهروی بالا آمده میانه شبستان و گنبد اشاره کرد.
تمامی مساجد با هر روشی که ساخته شوند عناصر مشترکی دارند همانند: صحن، ایوان، رواق، مناره، گنبد، شبستان و محراب که هر کدام از این عناصر می تواند از معماری مسجد حذف گردد به جز محراب که مهمترن راه رسیدن به خدا به شمار می روند و نشانه قبله مومنین می باشد.

صحن:
صحن یا حیاط اولین ارتباط وارد شونده با مسجد است.
ایوان:
با ساختار متوازن خود و حالت نیم دایره ای مزین به آجر کاری، کاشیکاری و گچبری ها
مناره:
که اوایل به عنوان میل های راهنما برای هدایت مسافران ساخته می شد که بعدها در مساجد برای راهنمایی مسافران و اذان گفتن ساخته شدند. ساخت اولین منازه به قرن سوم هجری باز می گردد. این بخش از مسجد در ابتدا به صورت منفرد و بعدها به صورت زوج در معماری مساجد جای گرفت.

گنبد:
گنبدها نیز یکی از علائم معماری اسلامی هستند که متنوع ترین آنها در ایران به کار گرفته شده اند. این گنبدها از خشت خام با اندود کاه گل یا آجر و سنگ در سرتاسر ایران اسلامی خودنمایی می کنند. گنبد های رنگین کاشی کاری شده و گاه طلا کاری شده نیز از خصوصیات مساجد ایرانی به شمار می رود.

محراب:
محراب نشان دهنده قبله مسلمین و در واقع نقطه عطف مسجد است. زیرا فلسفه ایجاد مسجد علاوه بر ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن، ادای فریضه واجب نماز است که هر مسلمان ملزم به اجرای آن است. محراب ها در فرورفتگی قسمتی از دیوار قبله و از ساده ترین وجه تا پرنقش و نگارترین شکل ساخته می شوند.

انواع مساجد
١. مساجد شبستانی
۲٫ مساجد چهار طاقی
٣. مساجد ایوانی

– مساجد شبستانی
این مساجد از بخش سرپوشیده در جانب قبله و حیاط مرکزی و ایوان جلوی آن و صفه هایی در اطراف تشکیل یافته است.

– مساجد چهار طاقی
این مساجد شامل چهار ستون در چهار گوشه مربع شکل می باشد که به وسیله چهار قوس در چهار جهت اصلی نمایان شده است و چون از چهار طرف باز بوده به چهار طاقی شهرت یافته است. این طرح ساده دارای چهار گوشواره، به منظور ایجاد زمینه ای دایره ای شکل برای گنبد است. این فضا که بر روی آن گنبد مدوّری با خیز کم و بدون ساقه قرار دارد، به وسیله چهار درگاه به فضای خارج ارتباط مییابد. بناهای چهار طاقی عمدتاً به عنوان آتشکده و آتشگاه مورد استفاده قرار میگرفتهاند مانند؛ چهار طاقی نیاسر و خرم دشت در کاشان و چهار طاقی برزو در اراک.

– مساجد ایوانی (دو ایوانی- چهار ایوانی)
بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که شرق ایران به ویژه خراسان جایگاه ایوان هاست. ایوان های بزرگ را از دوره اشکانی که قلمرو آنها در شرق ایران بوده، در اختیار داریم. اولین ایوان های اسلامی در جنوب و مقابل گنبدخانه شکل گرفتند و سپس ایوان شمالی در جهت قرینه سازی با ایوان جنوبی و بعضاً برای استفاده از آفتاب زمستان ساخته شد. یکی از کاربردهای ایوان جنوبی، دوری از گرمای تابستان است چون ایوان جنوبی پشت به آفتاب و در سایه قرار گرفته است. نمازگزاران به مقتضای فصل از دو ایوان شمالی و جنوبی استفاده می کنند. از مساجد تک ایوانی می توان از مسجد نیریز که بنایی ساده با یک ایوان دارد و همچنین مسجد جامع سمنان و یزد نام برد.

پاسخ دهید