ترفند های نرم افزار اتوکد

نرم افزار اتوکد یکی از بهترین نرم افزار ها برای دانشجویان تازه کار و مهندسین حرفه ای است که با استفاده از این نرم افزار میتوانند سازه های ساده و حرفه ای را طراحی کنند و طرح های دو بعدی ایده آل خود را بصورت عملی اجرا کنند . از سوی دیگر نرم افزار اتوکد autocad نرم افزاری انعطاف پذیر است که قابلیت های زیادی دارد پس میتوان پلان های دو بعدی طراحی شده با اتوکد را به سایر نرم افزار ها همچون نرم افزار رویت Autodesk Revit Architecture وارد کرد و طرح سه بعدی آنرا طراحی کرد .


ترفند های نرم افزار اتوکد

نمونه هایی از ترفند های نرم افزار autocad را میتوانید در زیر مشاهده کنید که با استفاده از این ترفند های پرکاربرد اتوکد میتوانید سرعت عمل خود را در هنگام کار با این نرم افزار افزایش دهید.


رمز گذاری روی فایل های اتوکد

یکی از دغدغه های کاربرانی که از نرم افزار اتوکد استفاده میکنند این است که نمیخواهند کاربران دیگر به پلان مورد طراحی انها دسترسی داشته باشند از این رو نرم افزار اتوکد برای کاربران خود این قابلیت را فراهم کرده است تا بتوانند با استفاده از ترفند هایی بر روی فایل های در حال ایجاد خود قفل بگذارند که برای این کار میتوان از طریق پنجره save drawing as به صورت زیر عمل کرد :

البته توجه داشته باشید که این پنجره زمانی باز میشود که بخواهیم برای اولین بار فایلی را ذخیره save کنیم و یا از save as استفاده کرده باشیم . در ادامه از منوی tools را که در بالا و سمت راست این پنجره است گزینه Security option را انتخاب می کنیم و در پنجره ای که باز میشود در قسمت password رمز مورد نظر خود را وارد کرده و سپس دوباره رمز را تکرار کرده و سپس save را میزنیم .


تنظیمات کلیک راست در اتوکد

در حالت کلی در هنگام کار با اتوکد با فشردن کلیک راست منویی برای ما باز میشود که در آن برخی از ابزارک ها وجود دارد و با انتخاب آنها میتوان به ابزارک هایی دسترسی داشت اما اگر پنجره option را باز کرده و به قسمت User Preferences برویم و در قسمت Windows Standard Behavior گزینه Right-Click Customization را بزنیم پنجر جدیدی با همین نام باز میشود که اگر در قسمت Default Mode گزینه Repeat Last Command را بزنیم وآنرا apply کنیم در این حالت کلیک راست همان کار اینتر Enter را انجام میدهد . اما برای انکه کلیک راست هر دو کار را انجام دهد باید مراحل قبلی را طی کرد و پنجره Right-Click Customization را باز کرده و تیک گزینه Turn On Time Sensitive Right-Click را زده و زمان را تنظیم میکنیم و آنرا apply میکنیم , بعد از انجام این کار اگر کلیلک راست را کمتر از زمان داده شده فشار دهیم یعنی سریع کلیک کنیم کار کلید اینتر Enter را خواهد کرد و اگر کلیک راست را بیشتر از آن زمان نگه داریم منوی مربوط به راست کلیک باز میشود .


ذخیره کردن تنظیمات شخصی در اتوکد

یکی از کار هایی که سبب افزایش سرعت عمل در هنگام کار با نرم افزار اتوکد میشود ذخیره کردن تنظیمات شخصی این نرم افزار است , مسلما هر کسی برای خود تنظیمات شخصی و بخصوصی دارد مانند تنظیمات شخصی رنگ ها و رنگ زمینه و layout ها و … . ذخیره کردن تنظیمات شخصی هنگامی که بخواید نرم افزار اتوکد را دوباره نصب کنید به کمک شما خواهد آمد و یا زمانیکه کاربر دیگری این تنظیمات را تغییر داده باشد میتوانید از تنظیمات شخصی ذخیره شده خود استفاده کنید و همه چیز را به حالت قبلی در بیاورید . برای ذخیره کردن تنظیمات شخصی بعد از اعمال تنظیمات مربوطه و دلخواه در پنجره option در قسمت profile گزینه export را زده و فایل مربوطه را در قسمت مورد نظر ذخیره میکنیم و برای بازگردانی این تنظیمات شخصی در قسمت option گزینه profile را زده و با زدن گزینه import تنظیمات را بازخوانی میکنیم .


کاربرد های کلید shift در اتوکد

Paste as Block : این گزینه برای ایجاد بلوک است که در هنگام کار حرفه ای برای ایجاد بلوک بجای انتخاب این گزینه میتوان از کلید های Ctrl+Shift+V استفاده میکنند .

در هنگام انتخاب برخی از موضوعات اگر بخواهیم یکی در میان و یا برخی از انتخاب ها را لغو کنیم کلید shift را گرفته و بر روی آن گزینه و انتخاب کلیک میکنیم که آنرا لغو یا اضافه کنیم .

در هنگام رسم موضوعات با فشار دادن کلید shift گزینه ORTHO موقتا فعال میشود .

در هنگام رسم موضوعات با فشاردادن کلید shift و زدن راست کلیک گزینه Osnap فعال میشود .

در هنگام کار در فضای سه بعدی با استفاده از فشار دادن کلید shift و گرفتن چرخنده موس یا scroll میتوان از حالت ORBIT یا چرخش استفاده کرد .

در هنگام کار با Extend یا Trim با فشار دادن کلید shift جای دو فرمان موقتا عوض میشود .

در هنگام کار با ابزار Fillet یا Chamfer Radius یا Distance عددی غیر صفر نسبت داده ایم با نگه داشتن دکمه Shift موقتاً Radius یا Distance ما صفر میشود .


تکرار خودکار فرمان با استفاده از multiple

اگر میخواهید یک فرمان را چندین بار تکرار کنید برای این کار باید در خط فرمان multiple را تایپ کنید و در خط بعد نیز فرمان مربوطه را وارد کنید , برای مثال اگر میخواهید از فرمان Circle استفاده کنید میتوانید ابتدا در خط فرمان multiple را تایپ کنید و در خط بعد فرمان تکرار شونده یعنی Circle را وارد کنید تا هر چقدر دلتان میخواهد دایره بکشید . برای خروج از این فرمان نیز میتوانید از کلید Esc استفاده کنید .

منبع : وب سایت معماری ۹۸

پاسخ دهید