معرفی نرم افزار “رویت” – Autodesk Revit

اتودسک رویت (Autodesk Revit) نرم‌افزار مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است که برای استفادهٔ مهندسان معمار، عمران و تأسیسات کاربرد دارد و برای مدل‌سازی سه‌بعدی و ترسیم جزئیات ساختمانی استفاده می‌شود.

قرار بر این بود که نرم افزار Autodesk Revit به معماران و دیگر مهندسان ساختمانی اجازه دهد با ساخت یک مدل سه بعدی پارامتری که شامل طراحی هندسی و غیرهندسی و اطلاعات ساخت و ساز است، یک ساختمان را طراحی کنند و نقشه های آن را بسازند. این مفهوم بعدها به عنوان مدل سازی اطلاعات ساختمان یا BIM شناخته شد.

در آن زمان چندین نرم افزار دیگر مانند ArchiCAD و Reflex اجازه کار با یک مدل ساختمان مجازی سه بعدی را می دادند و اجازه می دادند مولفه های مستقل توسط پارامترها کنترل شوند (مولفه های پارامتری).

دو تا از تفاوت های مهم Revit این بود که مولفه های پارامتری آن توسط یک ویرایشگر خانواده گرافیکی ساخته می شدند، نه توسط یک زبان برنامه نویسی و همچنین تمام روابط بین مولفه ها، نماها و علامت گذاری ها توسط مدل ضبط می شدند، بنابراین تغییرات اعمال شده روی مدل بطور خودکار روی تمام مدل اعمال میشدند تا مدل همواره به روز باشد.

برای مثال، حرکت دادن یک دیوار باعث آپدیت شدن دیوارهای مجاور، زمین و سقف ها می شود، مکان و مقدار اندازه گذاری ها و یادداشت ها را اصلاح می کند، محیط کف زمین که در زمان بندی ها گزارش شده است را تنظیم می کند، نماهای برشی را از نو می کشد و غیره تا مدل همواره آپدیت باشد و تمام نقشه ها هم با آن هماهنگ شوند. مفهوم وابستگی دو طرفه بین مولفه ها، نماها و اندازه گذاری ها تا چندین نسخه بعد یک ویژگی منحصربفرد برای Revit شناخته میشد.

این راحتی در انجام تغییرات باعث شد که نام آن را Revit بگذارند که اختصاری از Revise-It می باشد.

نرم افزار رویت دارای یک موتور انتشار تغییر پارامتری است که بر پایه یک تکنولوژی جدید، یعنی پارامترهای محتوا محور بود که بیشتر از پارامترهای متغیر و تاریخ محور که در نرم افزارهای CAD مکانیکی استفاده میشدند، مقیاس پذیر بود.

اصطلاح مدل ساختمانی پارامتری به این دلیل مورد استفاده قرار گرفت که نشان دهد تغییرات اعمال شده روی پارامترها، کل مدل و اسناد مربوط به آن را کنترل می کنند، نه فقط مولفه های انفرادی را.

این برنامه به کاربران توان طراحی ساختمان و سازه و مولفه‌های آن به صورت سه بعدی، یادداشت و علامت‌گذاری با عناصر دوبعدی و دسترسی اطلاعات ساختمانی از پایگاه داده‌های مدل ساختمان را می‌دهد.

رویت قادر به گردآوری اطلاعات و مدل‌سازی ساختمان به گونه‌ای ۴ بعدی (قابلیت مدیریت مالی و هزینه تولید و مصرف بر پایه زمان علاوه بر ترسیم سه بعدی را ۴D BIM می‌نامند) با ابزاری برای طرح‌ریزی و ردیابی طبقات مختلف در شیوه زندگی ساختمان، از مفهوم تا ساخت و ویرانی پس از آن است.

پاسخ دهید